Metod?

var några som undrade hur jag gjorde med Nelli vid nattning. Det hela började med Elliot när han var liten.. Han va nog yngre än Nelli och hade svårt att somna. Jag läste om alla möjliga metoder och bestämde mig för att prova 5-minuters metoden.
Den metoden funkade itne alls på Elliot. Utan han blev såååå FÖRBANNAD när man gick in och sen ut igen och allt blev verkligen galet och han skrek värre än jag nånsin hört honom göra.. Så jag bestämde mig snabbt för att VÄNTA lite längre.. Jag hörde ju på honom att han höll på att varva ner även om det var en bit i från så hörde man att han inte alls panikskrek som han gjorde om man gick in var femte minut. Så jag väntade ut honom, och han somnade nog första kvällen efter 40 minuter. (jag var in nån gång där emellan) Sen redan nästa dag var det nog bara 10 minunter och sen bättre och bättre tills allt slutade med att han alltid låg och skrattade och pratade när man lagt honom och gått ut från hans rum..

Nu började ju Nelli knöla som bara den, från det att hon har vart väldigt lätt att natta innan. Och vaknar såå mycket om nätterna. S¨nu tog jag beslutet att nått måste göras för allas skull. Jag vet att Nelli reagerar precis lika som Elliot om man går ut och in var femte minut så jag bestämde mig för att göra lika med Nelli och vänta längre..
Första natten så tog det alltså 20 minuter, och hon skrek till en början men inte alls okontrollerat. Det kom toppar i skriket men ännu längre stunder där hon va tyst. Till slut somnade hon och sov till 4, och sen till 7 i våran säng.

Dag två så skulle jag få henne att sova middag i sin säng och hon ville inte alls och då brukar jag (när hon trilskas) gå ut en stund från hennes rum och så gjorde jag även nu. (fem minuters metoden säger (tror jag) att man ska köra på som vanligt på middagsvilor tills nattningen sitter) Hon protesterade litegrann men efter nån minut va hon tyst och jag blev alldelles förundrad när jag gick in och såg att hon somnat!
På kvällen så nattade jag henne och gick ut ur hennes rum. Hon gnydde till när hon märkte att jag gått, men sen hörde jag inte ett knyst från henne förens klockan 7.10 i morse! Gissa om jag fick sätta kors i taket både en och två gånger i natt när jag vaknat och insåg att hon fortfarande va tyst och i sin säng!

Ikväll så var vi hos farmor och Nelli somnade såklart på vägen hem i bilen. Och det brukar betyda att hon måste vara uppe i nån timme/timmar innan hon kan somna igen, men jag tänkte ge det hela ett försök. Så jag gav henne välling när vi kom hem och la henne direkt i sitt rum och gick ut. Hon somnade utan ett ljud! Nu har hon vaknat till nån gång eftersom Elliot har ropat o gapat eftersom han är helt täppt stackarn.. Sen har hon gnällt till och somnat om själv några gånger också och det är ju framgång! Förut kunde hon inte somna om själv.

Jag trodde på långa vägar itne detta skulle gå så fort och bli så bra och jag VET att det säkert kommer bakslag, men nu lever vi på hoppet om bättre sömn för mor o dotter! :D

Kommentarer
Postat av: Sväris

Låter skönt om det funkar bättre så att ni får sova mer, det betyder så mycket för hela tillvaron! :)

2011-01-20 @ 22:40:00

Har du nått att säga mig:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara för mig)

Har du en egen blogg?:

Vad vill du säga?

Trackback
RSS 2.0