Min korta förlossningsberättelse med Elliot

Texten tagen från min blogg på FL då jag kände att jag inte hinner/orkar skriva nån ny variant:




"I onsdags (21 Maj 08) hade jag vanlig tid hos BM i v.37+0, så vi gick dit. Lyssnade på hjärtat och mätte magen, vägde mig och tog blodtryck. Blodtrycket va aningen högre än jag haft nån gång. Och då jag legat på precis samma innan så tyckte BM att de fanns en liiiten anledning till att ta prov för äggvita i urinet. Vi gjorde det och det visade sig att jag hade äggvita i urinet. BM ringde förlossningen för rådfrågning och dom tyckte tillslut att vi skulle komma dit för mer prover.


Vi åkte till förlossningen och tog blodprov och urinprov, och detr visade på äggviteämnen även här och man frågade en massa frågor om hur jag mådde osv. Och jag mådde ju gallant så jag tänkte inte så mycket på det, men så kom läkarn in och sa: Ni inser väl att ni inte åker hem idag?", och det hade vi ju INTE insett.. Vi blev inlagda på momangen och dom tog blodtryck varje kvart och kom ganska snabbt fram till att sätta igång mej, med diagnosen havandeskapsförgiftning..


Jag fick piller upp i där runt klockan 13, och vid 17 hade jag ganska starka värkar. Jag började andvända lustgas nångång efter här och bad tillslut även om epiduralen. Dom han sätta spiduralen en kvart innan det började trycka på, så de va knappt den kom till nytta. 21.28 kom Elliot ut. Han hade navelsträngen 2 varv runt halsen med strängen va så lång så de va ingen fara.


Vi åkte upp till avd.86 (avd för mammor med komplicerade förlossningar, t ex kejsarsnitt, samt för blivande mammor som behöver sjukhusvård) på natten och där får ju inga pappor stanna så henke fick åka hem.. inte så där jätteskoj alls.. men, men..


Elliot har lite problem med andningen och efter 2 dar på 86an blir vi skickade till 69:an (avd. för förtidigt födda) där han kopplades upp med sladdar och togs en massssa prover och ultraljud på hjärtat och lungröntgen, men ingenting har dom hittat. Så han har legat med sladdar fram tills i måndags morse. Dom antar att han enbart hade det svårt att anpassa sig från vatten till luft och att det va det som påverkade andningen. Dom sa också att hans storlek kunde påverka på nått sätt. Han va ju för stor för hur långt gångna vi va och de skullle alltså kunnat påverka att han hade de svårt att anpassa sig.. jag förstod aldrig riktigt varför men.. :)"

 

 

Mamman äter pannkaka och är chockad. ;)

 

Vi som tidigare samma dag varit helt omedvetna vad dagen skulle ge oss fick
till kvällen världens finaste pojke. :) (Mamman bjuder stenhårt på bilden)

 

Vi får båda bjuda på den.
Den här bilder är för mej så himla känslig.
Jag får tårar i ögonen varje gång jag ser den..
Minuterna innan trodde jag att vi hade förlorat Elliot.
Vi rusade ner till Neo och de va sladdar o massa skit (BRA skit)

 


Elliots plats på neo. Med sladdar o pip hela tiden. usch..

 

ÄNTLIGEN fick vi ha Elliot på rummet! FÖrsta dagen utan sladdar oc första gången i kläder! :D

 

 


Kommentarer

Har du nått att säga mig:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara för mig)

Har du en egen blogg?:

Vad vill du säga?

Trackback
RSS 2.0