Vecka 6 (5+0)

Det kanske inte ens syns att du är gravid ännu, men embryots hjärta, som inte är större än ett vallmofrö, har redan börjat slå och pumpa blod. Hjärtat håller på att delas in i kammare och kommer snart att få en mer regelbunden rytm. Embryot är nu ungefär en halv centimeter långt och liknar ett grodyngel. Den här veckan genomgår det en växtspurt.

fetal development at 5 weeksViktiga organ som lever och njurar börjar nu formas. Det nervrör som förbinder hjärnan och ryggmärgen kommer att slutas till denna vecka. Embryot börjar få små knoppar som kommer att utvecklas till armar och ben. Tarmarna håller på att formas och blindtarmen finns redan på plats.

Under den öppning som kommer att bli bebisens mun så småningom sitter det små veck där halsen och underkäken kommer att formas. Redan denna vecka håller ansiktsdrag på att utvecklas. Näsborrarna avtecknas tydligt och det som kommer att bli näthinnor så småningom håller redan på att formas. Läs hur mycket folsyra du behöver nu.

• Observera, att forskning visat att alla barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Dessa sidor och bilder är gjorda för att ge en allmän bild av hur bebisen utvecklas.


Mina anteckningar:

Jag känner fortfarande ingenting. Ibland känner jag lite molvärk, eller lite spänd över brösten. Men de är väldigt lite. Å andra sidan kände jag väldigt lite med Elliot också!

Kommentarer

Har du nått att säga mig:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara för mig)

Har du en egen blogg?:

Vad vill du säga?

Trackback
RSS 2.0