Matsituation

JAg tänkte ställa en fråga till er läsare.

Det hände en en sak vid matbordet idag. Elliot ville inte äta mat. Han åt i princip bara lite majs och sa tvärnej till maten.
I våran familj har vi bestämt så att vi INTE ska tvinga i barnet mat överhuvudtaget. JAg minns vissa sekvenser från när jag var liten som innehöll mat och att äta upp mat eller itne. Jag vet själv hur jävligt de är att sitta kvar vid bordet och tvingas äta kall äcklig mat. Och nej, de är ingen av mina föäldrar som har tvingat mej utan vissa respektive.
Så idag då nrä Elliot inte ville äta och i princip bara ätit nån sked majs och druckit mjölk tyckte jag de va i minsta laget så jag erbjöd honom frukt, vilket jag inte heller alltid gör. Men idag tackade han nej till det också, vilket ju resulterade att han i princip måste gått från bordet hungrig.
Han kommer inte få nånting annat emellan nu och kommer han och säger att han är hungrig så kommer jag erbjuda honom mat igen, om inte klockan är dags för mellis.

HUR gör ni hos er? Tvingar i barnen? Får dom annat? Vad?

Kommentarer
Postat av: Sandrah

Vi gör ungefär som ni faktiskt

2009-12-31 @ 12:29:53
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Lindah

Nej vi tvingar inte i barnen mat. Vi erbjuder heller inget annat. Eller jo till Jonatan som är kinkig med maten ännu kan vi ge varannan sked fruktpure för att få i honom mat. men han är bebis så det räknas inte ;-)

Men till Samuel erbjuder vi inget annat om vi inte äter super konstig mat så klart. Samuel är ett matvrak som äter väldigt välsigt bra. Om han någon gång tackar nej till ett mål mat är det ingen panik han tar igen det nästa gång :-)

2009-12-31 @ 13:19:53
URL: http://www.grodfamiljen.se
Postat av: Teres

Samma här. Vill hon inte ha (vilket inte händer ofta - men nån kväll har hon inte ätit mycket)så erbjuder vi inget annat - om hon inte är sjuk. Är hon sjuk brukar hon få gröt som slinker ner. Men inte annars.



Kan ju vara att de inte alltid är hungriga! Man vet ju själv att man inte alltid har samma aptit, å vi svälter inte för det!



Ser inget fel i det! Å man gör det man tycker själv känns bäst!

2009-12-31 @ 14:02:17
URL: http://duochjag.babyblogg.se

Har du nått att säga mig:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara för mig)

Har du en egen blogg?:

Vad vill du säga?

Trackback
RSS 2.0